بازار و اقتصاد

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۲.۰۲ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۷۲ درصدی در پله ۷۳۷ هزار و ۹۴۴ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۴۹ درصدی در ارتفاع ۲۴ هزار و ۸۱۹ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، شاخص صنعت منسوجات با افزایش ۸.۲۲ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت چند رشته‌ای در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت سایر معادن هم با افت ۵.۱۱ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۱ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که یکشنبه ۲ هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان، دوشنبه ۲ هزار و ۸۶۳ میلیارد تومان، سه شنبه ۲ هزار و ۹۴۱ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۱۲ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام 

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

بازی تکراری بازار سهام

در ادامه رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دوباره بعد از دو سه روز مثبت خوب اوایل اردیبهشت و شاخص سازی بقیه روز‌ها روند نزولی و کاهش قیمتی داشتیم. بازی تکراری که یک سال اخیر بار‌ها انجام شده و فقط بر زیان سهامدار خرد افزوده و نتیجه‌ای نداشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: ارزش معاملات کاهش چشم گیری داشته و نشان از رکود عمیق در تابلوی معاملات سهام دارد. حتی تک سهم‌ها هم دیگر حرکت خاصی نمی‌زنند و خریداران اعتباری با حداقل سود یا ضرر خارج می‌شوند، دور باطلی که مانند باتلاق عمل می‌کند.

او افزود: هرچند صف فروش خاصی هم در بازار نداشتیم، اما اکثریت به اتفاق بازار این هفته هم کاهش قیمت را تجربه کردند. فرآیند فرسایشی ادامه دارد و نوسان‌های مثبت حتی گاه به چند ساعت نمی‌کشد. فروش با رنج منفی در سهام تاثیرگذار مهم، دومینو این روند را به کلیت بازار انتقال می‌دهد. این که بعد از هربار رسیدن شاخص به محدوده‌ حمایتی یا سهام مجزای شاخص شاهد نوسان مثبت و تحرکات باشیم دردی دوا نمی‌کند.

وفایی می‌گوید: دلار نیما رشد روزانه جزئی تجربه می‌کند و حدودا به ۴۱۸۰۰ تومان رسید. به نظر می‌رسد با این افزایش جزئی به اعداد بالای ۴۵۰۰۰ نیز برسد. ریزش مداوم، شاخص کل را ۱۹ اردیبهشت‌ماه به محدوده ۲,۲۱۹,۰۹۴ رساند که پایین‌تر از مقدار شروع شاخص در ابتدای اردیبهشت است! 

او در خصوص اخبار مهم حوالی بازار هم اشاره کرد: انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، در بیانه‌ای اعلام کرده که ۶۰ همت بدهی گاز شایعه شده تنها مربوط به پتروشیمی‌ها نیست بلکه این میزان بدهی تمامی صنایع عمده به شرکت گاز است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + ده =

دکمه بازگشت به بالا