اخبار ارزوئیه

فعالیت های شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارزوئیه در سال ۱۴۰۲

تکمیل و افتتاح پروژه ساخت مراکز خدمات جامع سلامت،خانه های بهداشت، زیست پزشک، جذب خیرین جهت تامین تجهیزات مورد نیاز و تامین یک دستگاه آمبولانس به ارزش ۳.۵ میلیارد تومان از جمله اقداماتی است که در سال ۱۴۰۲ توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارزوئیه انجام شده است.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارزوئیه

شهرستان ارزوئیه با جمعیت تحت پوشش ۴۴۸۰۵ در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب غربی استان کرمان واقع شده است؛ شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارزوئیه دارای ۶ مرکز خدمات جامع سلامت،۳۳ خانه بهداشت و یک بیمارستان می باشد که بیمارستان ارزوئیه با زیربنای ۳۵۰۰ متر مربع و دارای ۱۴۹ پرسنل است.

  رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارزوئیه در این رابطه می‌گوید که در سال گذشته ۴۰ هزار و ۵۶۰ نفر به اورژانس این بیمارستان مراجعه کرده اند که از این تعداد ۲۸۰۰ بیمار بستری شدند و ۸۴۱ عمل جراحی در این بیمارستان صورت گرفته است.

 وی تعداد کل بیماران اعزام شده به سایر مراکز درمانی را ۳۴۲ نفر و تعداد زایمان ها را ۱۷۲ مورد عنوان کرد.

 مهندس مرتضی امیری پاک تامین یک دستگاه آمبولانس با تمامی تجهیزات پزشکی با ارزش ۳.۵میلیارد توسط بنیادعلوی را از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیمارستان دارای ۴ دستگاه آمبولانس  است.

 وی جذب خیرین جهت تامین تجهیزات مورد نیاز از جمله: ۲ دستگاه مانیتورینگ قلبی، یک دستگاه نوارقلب، ۲۰ سیلندر اکسیژن ۴۰ لیتری، فشارسنج عقربه ای، خرید و راه اندازی یک دستگاه سونوگرافی، یک دستگاه اکوکاردیوگرافی، یک دستگاه نوارقلب در بخش کلینیک تخصصی بیمارستان، تامین یک دستگاه ماشین همودیالیز را از جمله فعالیت های انجام شده در سال گذشته بیان کرد.

 بهسازی و رنگ آمیزی تمام واحدها و بخش‌های بیمارستان، تشکیل تیم‌های اعزام و انتقال بیماران به سایر مراکز درمانی، جذب و تامین نیروی انسانی از جمله: پزشکان متخصص داخلی، اطفال، جراحی عمومی، زنان، بیهوشی و رادیولوژی به صورت تمام وقت و پزشک متخصص قلب به صورت پاره وقت و ساخت و تجهیز ۴ واحد زیست پزشک (باتمام امکانات رفاهی) برای پزشکان متخصص از دیگر اقدامات حوزه درمان شهرستان ارزوئیه بود که امیری پاک به آن اشاره کرد.

 ساخت دو مرکز خدمات جامع سلامت در شهرستان ارزوئیه

 رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارزوئیه تکمیل و افتتاح پروژه ساخت ۲ مرکز خدمات جامع سلامت وکیل آباد و دهسرد به همراه زیست پزشک و سرایدار هرکدام با زیربنای ۵۰۰مترمربع را ازپروژه های عمرانی و اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت عنوان کرد.

 وی گفت: در سال گذشته همچنین پروژه ساخت خانه بهداشت محمدآباد با زیربنای ۱۰۰مترمربع تکمیل و افتتاح شد که ۷۵۲ نفر از جمعیت تحت پوشش این منطقه دسترسی آسان به خدمات بهداشتی درمانی پیدا کردند.

وی محوطه سازی مرکز خدمات جامع سلامت شاهماران، جذب ۳۷ نیروی انسانی ( شامل پزشک، ماما، پرستار، بهورز) آغاز عملیات پروژه ساخت ۴ خانه بهداشت “قلعه نو”، “سرگزسیاهانی”، “علی آباد صوغان”، “محمدشفیع”، ساخت و تجهیز یک واحد زیست پزشک (با تمام امکانات رفاهی) در مرکز خدمات جامع سلامت صوغان از دیگر اقدامات انجام شده بیان کرد.

  افزایش مراقبت از مادران باردار در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

 امیری پاک در زمینه عملکرد این حوزه در راستای حمایت خانواده و جوانی جمعیت گفت: حرکت به سمت جوانی جمعیت نیازمند همکاری بین بخشی است و در این راستا ۴ جلسه قرارگاه حمایت خانواده و جوانی جمعیت برگزار شده است.

 وی ادامه داد: در این راستا، پیگیری و افزایش مراقبت مادران باردار (مراقبت درب منزل برای مادران مناطق محروم و حاشیه شهر)، انجام مداخلات جهت کاهش موارد مرگ ومیر مادران باردار، نوزادان و کودکان و انجام بیش از ۹۰درصد مشاوره فرزندآوری برای زنان واجد شرایط فرزندآوری انجام شد.

  وی قرارگرفتن ۳۹۸مادر باردار بی بضاعت و۲۶۸ کودک سوء تغذیه تحت پوشش بسته حمایتی، آموزش و مشاوره به خانواده هایی که در صدد سقط فرزند سالم خود بودند و همکاری با مرکز مردمی نفس و برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه نیروهای محیطی را از دیگر اقدامات انجام شده شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارزوئیه در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بیان کرد.

 ارائه ۴۱۴ هزار خدمت پزشکی و درمانی بر اساس سامانه سیب

 وی با اشاره به ارائه خدمات انجام شده بر اساس سامانه سیب گفت: مجموع خدمات کاربران براساس سامانه سیب بیش از ۴۱۴ هزار خدمت بود که (۹۵۶۱۸)خدمت مربوط به پزشک، (۸۵۱۷)دندانپزشک، (۲۳۲۳۵)ماما، (۲۸۶۱۱۵) بهورز است.

 به گفته وی خدمات دندانپزشکی انجام شده برای گروه هدف به صورت رایگان انجام شده است.

 وی به مشارکت ۹۳ درصدی مردم در پویش ملی سلامت نیز اشاره کرد و یادآور شد: جمعیت گروه هدف شهرستان ۳۰۷۹۶نفر و جمعیت غربالگری شده ۲۸۶۵۴ نفر است که ۱۱۹ بیمار مبتلا به دیابت جدید و۱۸۸ بیمار پرفشاری خون جدید شناسایی ، مورد رصد ، پیگیری و تحت درمان قرار گرفتند.

 وی در ادامه گفت:  موارد حیوان گزیدگی و سالک (باتوجه به اینکه شهرستان ارزوئیه کانون سالک می باشد) از مسائل دیگری است که  در شهرستان ارزوئیه حائز اهمیت می باشدکه در این زمینه اقدامات و مداخلات موثری صورت گرفته از جمله: آموزش خانه به خانه، توزیع پمفلت های آموزشی، هماهنگی بین بخشی (دامپزشکی، شهرداری و…)، برگزاری جلسات شورای سلامت شهرستان است.

 وی بهبازدید های انجام شده بهداشت حرفه ای و بهداشت محیط نیز اشاره کرد و تشریح کرد: تعداد کل مراکز تهیه و توزیع و اماکن عمومی ۹۶۲ مورد بود که ۲۹۳۰ بازدید و ۲۱ گشت مشترک( اعضای تیم: فرمانداری،شهرداری،اتاق اصناف،تعزیرات و…) انجام شده است که ۹۲ مورد به مراجع قضایی معرفی شد و ۹۲۵ کیلوگرم موادغذایی توقیف و معدوم شد.

 وی افزود: تعدادکل کارگاه های بهداشت حرفه ای ۱۸۸۹مورد می باشد که طی سال گذشته ۳۹۹۴ بازدید ۴۸۱ مورد اخطاریه صادر و ۴ مورد به مراجع قضایی معرفی شد.

 مهندس امیری پاک در خصوص عملکرد حوزه فرهنگی گفت: در این زمینه اقداماتی همچون برگزاری برنامه های فرهنگی در مناسبت ها، برگزاری مراسم زیارت عاشورا، اقامه نماز جماعت در نمازخانه بیمارستان، اقامه نماز وحدت به میزبانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارزوئیه ، حضور کادر بهداشت و درمان در نماز جمعه، حضور کادر بهداشت و درمان در راهپیمایی حمایت از مردم غزه، برگزاری مسابقات ویزه پرسنل به مناسبت هفته بانوان،ارائه بسته بهداشتی به سالمندان پرخطر با همکاری بهزیستی، هلال احمر ، شهرداری و شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارزوئیه انجام شد.

 وی در پایان در خصوص سایر اقدامات حوزه بهداشت و درمان بیان کرد: در طی سال گذشته گروه های پزشکی و جهادی با همکاری سپاه در مناطق محروم و حاشیه شهر برپا شد و خدماتی از جمله: آموزش بهداشت، ویزیت رایگان پزشک، غربالگری فشارخون و قندخون و… ارائه شد.

منبع
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا